Titlu Proiect: Facilitarea investițiilor în comunitate și creșterea impactului social, prin măsuri de sprijin pentru viitori antreprenori – IMMUrban!
Cod proiect: 312015
Localizare proiect
* Regiunea Nord-Est: Vaslui, Suceava, Iasi, Neamt, Botosani, Bacau
* Regiunea Sud-Vest Oltenia: Valcea, Olt, Mehedinti, Gorj, Dolj,
* Regiunea Vest: Timis, Hunedoara, Caras-Severin, Arad
* Centru: Sibiu, Mures, Harghita, Covasna, Brasov, Alba
* Regiunea Sud-Est: Vrancea, Tulcea, Galati, Constanta, Buzau, Braila,
* Regiunea Sud-Muntenia: Teleorman, Prahova, Ialomita, Giurgiu, Dambovita, Calarasi, Arges
140 Persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul urban:
Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârsta de peste 30 ani, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
!! studii medii cu sau fără diplomă de bac
Apartenența la grupul țintă se va realiza la intrarea în proiect (data la care persoana va beneficia pentru prima dată de sprijinul oferit prin proiect), prin declarație pe propria răspundere a persoanei din grupul țintă sau a persoanelor/instituțiilor abilitate și/sau prin atașarea de documente doveditoare.
Ghidul Solicitantului Conditii specifice nu menționează obligativitatea domiciliului în mediul urban pentru grupul țintă.
În cadrul prezentului apel de proiecte, grupul țintă al proiectului va fi format din:
Categoria de grup tinta | Document doveditor | |
persoane aflate în căutarea unui loc de muncă | Adeverinta AJOFM profilare SPO | |
tineri cu vârsta de peste 30 ani | declarație pe propria răspundere a persoanei din grupul țintă insotita de CI (varsta pana in 35 ani LG 350/2006) | |
șomeri | Adeverinta AJOFM | |
șomeri de lungă durată | Adeverinta AJOFM | |
persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii | Romi (declaratie pe proria raspundere)
persoane cu handicap (certificatul de încadrare în grad de handicap)
persoane de peste 45 de ani părinți unici susținători ai familiilor monoparentale imigranti
pensionari cu venit minim stabilit familiile şi persoanele singure cărora le este stabilit, prin dispoziţie scrisă a primarului, dreptul la un venit minim garantat familiile beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei |
|
persoane inactive | adeverinţa eliberată de Direcţia generală a finanţelor publice care atesta lipsa veniturilor/ dispoziţia primarului pentru asistenta sociala |
Beneficii:
Subventie 900 lei pentru prezenta 100% (5 lei/ora)
Din cele 140 persoane din GT (EECO01), proiectul va sustine si va promova faptul ca:
- minim de 28 de persoane (20,00%), vor fi tineri cu varste de peste 30 ani si pana in 35 ani si/sau persoane inactive
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Prahova Reg. Sud-Muntenia
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Constanta, Reg. Sud-Est
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Brasov, Reg. Centru
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Iasi, Reg. Nord-Est
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Hunedoara, Reg. Vest
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor proveni din Judetul Gorj, Reg. Sud-Vest Oltenia
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor fi persoane din mediul urban
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor fi persoane de sex feminin
- minim 8 persoane din GT (5,71%) vor fi persoane de etnie roma si/sau persoane cu dizabilitati si/sau handicap / reprezentanti din familii monoparentale / mame singure cu copii / unici intretinatori de familie / tineri si/sau adulti aflati in risc de saracie, etc.
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor fi persoane cu varsta intre 30-54 ani
- minim 14 persoane din GT (10,00%) vor fi persoane care au minim studii superioare in curs sau absolvite
Etapele de parcurs
- Inscrierea in GT (1 august- 1 decembrie 2024)
- participarea la cursul de „Antreprenor in economie sociala” autorizat ANC cu durata de 180 ore (aprox. 2 luni, 4h/zi)
- participarea la toate activitatile PR
- depunerea planului de afaceri si a machetei bugetare administatorului schemei de minimis (estimativ martie 2025)
Planul de afaceri trimis / depus personal intr-un colet sigilat (in 1 ex original) la sediul admin schemei de minimis, pana in data si ora stabilita si comunicata oficial (estimativ martie 2025). Fiecare plan de afacere va primi un numar de inregistrare. Planul de afaceri va fi redactat electronic, macheta financiara va fi redactata electronic si apoi listate fiind depuse atat in original (fizic) cat si in format editabil (planul de afaceri in format word si macheta financiara in format excel) pe suport media.
*In cadrul concursului, un beneficiar poate participa cu un singur plan de afaceri.
- Dupa evaluarea planului de afaceri, obtinerea a minimum 80 de puncte reprezinta acordarea accesului in etapa C. Etapa finala de evaluare – se va face prin interviul direct, cu antreprenorul candidat. Comisia de evaluare va fi condusa de catre presedinte, care va conduce interviul unde candidatul va explica, in termenii sai, ideea de afacere, implicarea sa, precum si viziunea pt dezvoltare, iar comisia va face notarea candidatilor.
- Castigatorii (21 antreprenori) vor participa la activitati de furnizare a serviciilor personalizate de consiliere în domeniul antreprenoriatului si a antreprenoriatului social (2 luni- iunie si iulie 2025). Aceste servicii pot fi furnizate celor 21 de antreprenori castigatori si a caror PA urmeaza a fi finantate.
- Inființarea și demarea funcționării întreprinderilor conform planurilor de afaceri cu ajutor de minimis în cadrul proiectului pana la data de 31 iulie 2025
- Semnarea contractului de subventie, va fi incheiat până cel târziu în ultima zi din luna 12 de implementare a proiectului, adica pana la data de 31 iulie 2025.
SES-urile /afacerile din economia sociala vor fi finantate cu cate 100.000 euro fiecare
- Dobândirea atestatului de întreprindere socială în termen de maximum 4 luni de la semnarea contractelor (noiembrie 2025)
- Angajarea a minim pentru 7 angajati / afacere, din care minim 4 pers care vor ocupa aceste locuri de munca, vor fi persoane vulnerabile din mediul rural (pot fi cu norma intreaga sau cu fractiune de norma) in termen de maxim 8 luni de la semnarea contractului (martie 2026)
- Implementarea propriu-zisa a Planului de afaceri (achizitii, autorizatii etc)
Perioada estimata este de 17 luni si va permite decontarea financiara a costurilor angajate in planurile de afaceri
- Monitorizarea Structurii de Economie Sociala pana la finalizarea perioadei de sustenabilitate. Obligativitatea pastrarii angajatilor cu contracte de munca active in perioada sustenabilitatii (29 februarie 2028).
Beneficiarii de ajutor de minimis au obligația de a asigura, pentru o perioada de minim 6 luni ulterior finalizării perioadei de implementare a proiectului, sustenabilitatea structurilor de economie socială create, atât din punctul de vedere al funcționării acestora, cât și din punctul de vedere al menținerii locurilor de muncă asumate în cadrul acestor structuri. Astfel cum este precizat în ghid, finalizarea intervenției se produce la data finalizării perioadei de implementare, iar cele 6 luni de sustenabilitate sunt asigurate după încheierea perioadei de implementare a proiectului.
Criterii de selectie a beneficiarului care doreste sa infiinteze o intreprindere sociala
- persoana din grupul țintă care înființează întreprinderea socială trebuie să asigure o cofinanțare proprie de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar primit.
Valoarea cofinanțărilor proprii asigurate de persoanele din grupul țintă care înființează întreprinderi sociale nu se cuprinde în bugetul proiectului si se gestionează separat de catre administratorul schemei de ajutor de minimis / administratorul schemei de antreprenoriat, in relatia acestuia cu intreprinderea sociala finantata .
Cofinanțarea proprie de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar acordat pentru o întreprindere socială înființată poate fi asigurată în bani.
- întreprinderea unică (nu trebuie sa fie actionar majoritar in alta firma)
- Acordarea de subvenție pentru înființarea unei noi întreprinderi sociale
- Proiectul prevede sustenabilitate institutionala si isi asuma o perioadă de sustenabilitate de 13 luni, ulterior finaliz PR, pt SES-urile create, atat dpdv al functionarii acestora, cat si dpdv al mentinerii locurilor de munca create in cadr acest structuri.
- ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri. Prima tranșă va reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială
- nerespectarea termenului de ocupare a locurilor de muncă asumate: în situația în care după 8 luni de la semnarea contractului de subvenție (martie 2026) nu sunt ocupate toate locurile de muncă asumate prin planul de afaceri, ajutorul de minimis se recuperează integral, iar contractul de subvenție va fi reziliat
- nerespectarea termenului de obținere a atestatului de întreprindere socială: în situația în care termenul de obținere a atestatului de întreprindere socială (4 luni de la semnarea contractului de subvenție) nu este respectat, începând cu luna a 5-a de la semnarea contractului de subvenție următoarele corecții financiare (%) vor fi aplicate (sume care se scad din valoarea totală a ajutorului de minimis)
- nemenținerea locurilor de muncă ocupate în perioada de sustenabilitate asumată — se vor aplica următoarele corecții financiare, proporționale cu numărul de locuri de muncă neocupate și cu durata de neocupare a acestora, în procent calculat după cum urmează și care se aplică la valoarea totală a ajutorului de minimis primit: Valoare corecție = [(număr luni de neocupare/număr luni de sustenabilitate –1) x 100]/număr locuri de muncă asumate x Valoare totală ajutor de minimis.
- în cazul în care în perioada menționată locul/locurile de muncă creat(e) în cadrul întreprinderilor nou-înființate se vacantează, beneficiarul de ajutor de minimis va avea un termen de maximum 30 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacant(e), păstrând numărul și tipul acestora, pentru care a primit punctaj la evaluarea planului de afaceri;
- beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta furnizorului schemei de ajutor de minimis/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;
- Subvenții pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat) – Cheltuielile aferente subvențiilor pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat) se decontează către beneficiarii de ajutor de minimis după semnarea contractului de subvenție, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în domeniul finanțării nerambursabile din fonduri europene:
- Cheltuieli cu salariile personalului nou-angajat
1.1. Cheltuieli salariale
1.2. Venituri asimilate salariilor pentru experți proprii/cooptați
1.3. Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale și cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați și angajatori)
- Cheltuieli cu deplasarea personalului întreprinderilor sprijinite:
2.1. Cheltuieli pentru cazare
2.2. Cheltuieli cu diurna personalului propriu
2.3. Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi, între gară, autogară sau port și locul delegării ori locul de cazare, precum și transportul efectuat pe distanța dintre locul de cazare și locul delegării)
2.4. Taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării
- Cheltuieli aferente diverselor achiziții de servicii specializate, pentru care beneficiarul ajutorului de minimis nu are expertiza necesară
- Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile, alte cheltuieli pentru investiții necesare funcționării întreprinderilor
- Cheltuieli cu închirierea de sedii (inclusiv depozite), spații pentru desfășurarea diverselor activități ale întreprinderii, echipamente, vehicule, diverse bunuri
- Cheltuieli de leasing fără achiziție (leasing operațional) aferente funcționării întreprinderilor (rate de leasing operațional plătite de întreprindere pentru: echipamente, vehicule, diverse bunuri mobile și imobile)
- Utilități aferente funcționării întreprinderilor
- Servicii de administrare a clădirilor aferente funcționării întreprinderilor
- Servicii de întreținere și reparare de echipamente și mijloace de transport aferente funcționării întreprinderilor
- Arhivare de documente aferente funcționării întreprinderilor
- Amortizare de active aferente funcționării întreprinderilor
- Cheltuieli financiare și juridice (notariale) aferente funcționării întreprinderilor
- Conectare la rețele informatice aferente funcționării întreprinderilor
- Cheltuieli de informare și publicitate aferente funcționării întreprinderilor
- Alte cheltuieli aferente funcționării întreprinderilor
15.1. Prelucrare de date
15.2. Întreținere, actualizare și dezvoltare de aplicații informatice
15.3. Achiziționare de publicații, cărți, reviste de specialitate relevante pentru operațiune, în format tipărit și/sau electronic
15.4. Concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare
- Cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare
Persoanele care se încadrează în grupul țintă eligibil și care dețin un certificat de absolvire a unui program de formare antreprenorială specifică în conformitate cu standardele existente pentru ocupațiile specifice sectorului economiei sociale (Antreprenor în economia socială Cod COR 112032 sau Manager de întreprindere socială cod COR 112036), pot participa la concursul de planuri de afaceri, doar in conditiile in care aceste persoane au fost incluse initial in grupul tinta si au participat la activitatile proiectului.
TEME SECUNDARE
- Contribuția la competențele și locurile de muncă verzi și la economia verde.
- proiectul prezinta măsurile concrete si activit prin care se va asigura faptul ca activitatile finanțate din FSE Plus sunt furniz într-un mod prin care se asigure reducerea impactului negativ asupra mediului, acestea contin acțiuni specifice prin includerea unor module de dezvoltare a competentelor de dezvoltare durabila, care să promoveze dezvoltarea de locuri de munca ecologice sau care au în vedere protectia sau îmbunatatirea mediului, protejarea și conservarea biodiversitatii sau utilizarea eficienta a resurselor.
- modalitatea prin care proiectul/masurile propuse contribuie la implementarea acestei teme secundare este: – informarea, sustinerea, promovarea prin toate activitatile desfasurate in cadrul proiectului, asupra acesi teme secundare, prin evenimentele de informare si constientizare, prin toata interactiunea cu persoanele din GT-ul, prin sustinerea si promovarea activitatii care au ca obiect corectar, reducerea sau eliminarea efectelor nocive ale activitatii oamenilor asupra mediului natural, şi prevenirea şi înlăturarea efectelor dezastrelor ale calamitatilor naturale, activitati care produc bunuri sau servicii într-o formă care protejeaza mediul, activitati de control şi prevenire a degradarii mediului; activitati în sectorul tradiţional care susţin, tehnic şi tehnologic, procesele de producţie din economia verde.
– Planul de afaceri vor include oblig masuri concrete in valoare de min 1% din valoarea de minimis.
- Nediscriminarea
- proiectul prezinta si asigura măsurile concrete si activitatile ce vor fi ulterior implementate în vederea asigurarii respectarii principiului și prevederile legale naționale și comunitare cu privire la prevenirea oricăror forme de discriminare.
- Masuri: informare, sustinere, promovare prin toate activitatile desfasurate in cadrul proiectului, asupra acesi teme secundare, prin evenimentele de informare si constientizare, prin toata interactiunea cu persoanele din GT, prin inscrierea in Gt-ul PR a pers de sex feminim, a pers din mediul rural, a persoanelor de etnie roma, a persoanelor cu handicap/dizabilitati/vulnerabile; prin evenimente de informare si constientizare
- Plan de afaceri vor include obligatoriu masuri concrete in valoare de min 3% din valoarea minimis
Masura 3: in cadrul fiecarui plan de afaceri se va promova toate principiile orizontale si va avea alocat o valoare de minim 1% din valoarea fiecaruia.